استحمام نوزاد استحمام نوزاد

mycustomer

استحمام نوزاد

استحمام نوزادان در كنار پاكيزگي آن‌ها به تحريك پوستي نوزادان نيز كمك مي‌كند. همچنين خوب است بدانيد، بهتر است در فصل‌هاي گرم سال نوزادان را بهتر است هرروز استحمام كرده و در فصل‌هاي سرد نيز استحمام سه بار در هفته براي نوزادان مناسب مي‌باشد. ممكن است برخي از مادران كه داراي تجربه حمام بردن نوزاد نيستند حمام كردن نوزاد براي آن‌ها ترسناك و دلهره آور باشد. اما بهتر است كه پيش از حمام نوزاد مادر بر ترس خود غلبه كند.همچنين براي اين كار مي‌توان آگاهي و اطلاعات خود را افزايش داد. ما در اين مقاله شما را با روش حمام كردن نوزاد بيشتر آشنا مي‌كنيم.

 

حمام اسفنجي نوزاد

تا پيش از جدا شدن بند ناف نوزاد بايد از روش استحمام نوزاد در وان خودداري كرد. معمولاً زمان افتادن بند ناف نوزاد يك تا چهار هفته طول مي‌كشد. همچنين براي نوزادان پسر كه ختنه شده‌اند، بايد دقت كرد تا يك هفته نبايد به حمام بروند. در اين مواقع مي‌توان از روش استحمام نوزاد به صورت اسفنجي استفاده نمود. روش حمام اسفنجي براي مواقعي است كه تمام بدن نوزاد نبايد وارد آب شود.

 

استحمام نوزاد تازه متولد شده

براي حمام نوزاد تازه متولد شده بايد دقت كرد كه نوزادان يك روزه داراي چربي خاصي هستند كه ورنيكس نام دارد و بايد از شستن اين چربي خودداري كرد. اما در صورتي كه ورنيكس به خون يا مدفوع نوزاد آلوده شده باشد، بايد آن را پاك كرد. اين چربي تأثير مهمي در محافظت از پوست دارد و خودبه‌خود بعد از ۲۴ ساعت جذب پوست خواهد شد.

اما در صورتي كه چربي‌ها در كشاله ران و زير بغل نوزاد به مدت بيشتر از دو روز بافي بمانند، موجب بروز عواملي مثل خارش و سوزش و تحريكات پوستي در نوزاد مي‌شوند. همچنين خوب است بدانيد نوزاداني كه پوستشان خشك است، پوست اندازي خواهند كرد و در صورتي كه آن‌ها را هرروز حمام ببريد، پوست اندازي‌شان افزايش پيدا مي‌كند. اين نكته را نيز يادتان باشد كه پس از استحمام نوزاد از طريق چرب و مرطوب كردن پوست نوزاد به مقدار كم، مي‌تواند به از بين بردن لايه‌هاي پوستي كمك كند

 

وسايل حمام نوزاد

لگن يا وان حمام تميز مخصوص نوزاد (وان شستشوي نوزاد)

يك حوله تا شده براي قرار دادن در كف لگن به منظور جلوگيري از سر خوردن نوزاد

حوله تا شده

صابون يا شامپوي بچه

حوله تميز، شانه و برس نرم براي بعد از حمام نوزاد

كلاه حمام نوزاد، لباس نرم و تميز، ليف يا اسفنج فرم و نازك مخصوص بچه

روغن تميز يا بادام شيرين

پوشك

گلوله پنبه‌اي تميز

 

نكات مهم براي حمام كردن نوزاد

براي استحمام نوزاد بايد به نكات مختلفي دقت كرد. يكي از اين نكات زمان نشستن نوزاد مي‌باشد كه لازم است پيش از خوردن شير باشد. زيرا در صورتي كه نوزاد پس از شير خوردن استحمام شود موجب استفراغ او خواهد شد. قبل از اينكه شستشوي نوزاد آغاز شود لازم است تمام وسايل استحمام از قبل آماده شده باشند.‌ براي شستن نوزاد بايد كليه درب‌ها و پنجره‌هاي حمام بسته شود.

دماي مكاني كه نوزاد در آن حمام مي‌شود بايد ۲۵ درجه سانتيگراد باشد. در صورت بي‌قراري نوزاد نبايد او را استحمام كرد و در صورت پريشاني نوزاد در زمان شست‌وشو لازم است خيلي فوري شستن او را متوقف كرد. آبي كه براي شستن نوزاد استفاده مي‌شود لازم است داراي حرارت با دماي ۳۷ و ۳۸ درجه سانتيگراد باشد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/1 ساعت: ۲۰ توسط:mycustomerr :